با امکانات جدید BOOTSTRAP 4 آشنا شوید

چه چیزهای جدیدی در نسخه چهارم بوت استرپ وجود دارد

نسخه چهارم فریم ورک سی اس اس Bootstrap بعد از یک سال تلاش بی وقفه توسط تیم آن آماده شده استو هم اکنون میتوانید نسخه چهارم آلفای آن را تست کنید.تغییرات بسیار زیاد و بزرگی در این نسخه بوت استرپ داده شده است و پرداختن به همه آنها در این مطلب ممکن نیست ولی تغییراتی را که توسط تیم بوت استرپ بیان شده است را میخواهیم با هم مرور کنیم.

اسباب کشی از LESS به SASS : بوت استرپ حالا سریع تر از هر زمان دیگری کامپایل می شود و این را مدیون LibSass است.پس بوت استرپ نیز به جامعه بزرگ SASS پیوست!

سیستم Grid بهبودیافته : در این نسخه امکانات جدیدی برای نشانه گرفتن بهتر دستگاه های موبایل فراهم شده است و تمام Mixin های مربوطه بازرسی و بهبود یافته اند.

پشتیبانی توکار از Flexbox : آینده همین حالاست! کافی است یک مقدار بولین را عوض کرده و CSS را دوباره کامپایل کنید تا از مزایای یک سیستم Grid بندی و همچنین اجزای صفحه بر پایه Flexbox بهره مند شوید!

card به جای well, panel و thumbnails : بخش card یک از اجزای جدید bootstrap 4 است ولی کارکردی شبیه به well, panel و thumbnails و بهتر از آنها دارد.

تثبیت تمام HTML Reset ها داخل یک ماژول جدید بنام Reboot : این ماژول جدید یک فایل Sass است که همه کارایی های normalize.css را در خود دارد.

امکانات سفارشی سازی جدید : به جای اینکه کدهای تزئیناتی مثل gradient ها، transition ها، سایه ها و … مانند نسخه ۳ در یک فایل جداگانه قرار داده شوند، در یک متغیر Sass قرار داده شده اند.می خواهید یک transition پیش فرض را به همه اجزای صفحه اعمال کنید و یا همه گوشه های گرد اجزای صفحه را از یکجا حذف کنید؟ حالا کافیست یک متغیر را تغییر داده و ریکامپایل کنید!

توقف پشتیبانی از IE8 و استفاده از واحد های em و rem : توقف پیشیبانی از IE8 به این معنی است که بوت استرپ ۴ می تواند از جدیدترین و بهترین بخش های css بهره ببرد بدون آنکه درگیر استفاده از انواع هک های css شود. خوشبختانه پیکسل نیز با em و rem جا به جا شده است تا پشتیبانی از تایپوگرافی Responsive و سایزبندی اجزای مختلف صفحه آسان تر و بهتر شود. اگر شما به پشتیبانی از IE8 نیاز دارید از Bootstrap 3 استفاده کنید.

همه پلاگین های JavaScript در Bootstrap دوباره نوشته شده اند : هر پلاگین در ES6 بازنویسی شده است تا از جدیدترین پیشرفت های جاوا اسکریپت بهره مند شود. به علاوه حالا از UMD، متدهای عمومی کالبدشکافی کد و کلی امکانات دیگر بهره مند هستند.

بهبود یافتن مکان قرارگیری خودکار tooltip و popover : با تشکر از کمک ابزاری بنام Tether.

همه مستندات بازنویسی شده اند : همه آن به Markdown بازنویسی شده است و از تعدادی پلاگین جهت نمایش بهتر کد ها و اجزای زنده نمونه کدها استفاده است.همچنین قرار است جستجو در این مستندات نیز آسان تر شود.

و کلی چیز های دیگر …! فیلد های سفارشی فرم، کلاس های مربوط به padding و margin، کلاس های کمکی تازه و ابزارهای بسیار دیگری در این نسخه اضافه شده اند که حتما از آنها خوشتان خواهد آمد.

و اما پشتیبانی از BOOTSTRAP 3

 وقتی نسخه ۳ بوت استرپ عرضه شد ناگهان پشتیبانی از نسخه ۲ قطع شد ولی از این به بعد به این شکل نخواهد بود.تیم Bootstrap قطع پشتیبانی از Bootstrap2 را یک اشتباه دانسته و قول داده تا در مورد نسخه ۳ این اشتباه را تکرار نکند پس با خیال به استفاده از نسخه سوم آن ادامه دهید تا ورژن نهایی بوت استرپ ۴ عرضه شود تا از امکانات جذاب آن بهره مند شویم.

نوشته شده با عشق

محمدحسین نیازی اولش طراحی گرافیکی و رابط کاربری می کرده بعد ها کارشناسی نرم افزارشو گرفته و به کد زنی علاقه مند میشه ، تا اینکه تیم طراحی استودیو لاوان رو راه میندازه و بعدش میره سر وقت آی سی ام اس و الان اون اینجاست تا با تجربه بیش از 12 ساله خودش ، فوت‌وفن‌های خودش رو در اختیار شما قرار بده تا اون‌ها رو در جریان کاری‌تون بگنجونین و مهارت‌هاتون رو ارتقاء بدین.

محمدحسین نیازی

پست های مرتبط

5 دیدگاه تاکنون ارسال شده
  • ترمینه
    مهمان
    تقریبا بیش از 60 درصد سایتا بوت استرپ شده هستن و این نشون دهنده محبوبیتش هست
  • علیرضا
    مهمان
    جدای بوت استرپ فریم ورکای متریال هم جدیدا خیلی رو بورس هستن و هم دلنشین تر هستن اما بوت استرپ خیلی گستردگیش بیشتر شده و نسخه ی 4 هم که دیگه ترکونده
  • سیاوش
    مهمان
    آموزش های سایتوون با اینکه کم هستن هر چند اولا هست ولی خیلی عالی بودن ممنون
  • رها
    مهمان
    باید خیلی عالی شده باشه البته خیلی خیلی الان بوت استرپ دوستداشتنی تر از قبل شده
  • رضا
    مهمان
    سلام جناب نیازی عزیز :) مثل همیشه عالی هستید
ارسال نظر
در پاسخ به Some User

آی سی ام اس

آی سی ام اس یک تیم وابسته به استودیو لاوان است که در منطقه شمال کشور و سواحل دریای خزر متولد شده است. ما عاشق دنیای وب هستیم و با این هدف بوجود آمده ایم که محلی برای گسترش و توسه افزونه های معتبر بومی برای فارسی زبانان سراسر دنیا باشیم .
آی سی ام اس